
JUSTIN SIMUNDSON 

The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building: 
The Tumultuous Run of The Times of Vietnam 

“The press must provide a forum for differing opinion,” Vietnam’s first English-
language newspaper, The Times of Vietnam, confidently declared in one of its 

first editorials, because “open criticism” was “an essential attribute” of South Vietnam’s 
democratic revolution and its goal to ensure “the people have full possession of their 
political and economic rights.”  The very first article, in fact, celebrated that President 1

Ngo Dinh Diem had already led the South Vietnamese to shake “themselves loose from 
both the shackles of colonialism and the tentacles of Communism,” as well as “all forms 
of corruption” from the past.  From such idealistic and optimistic beginnings, The Times 2

of Vietnam eventually devolved into an infamous mockery of the values it originally 
espoused. The Americans who flooded South Vietnam in the early 60s saw The Times of 
Vietnam as a propaganda “mouthpiece” representing the worst elements of President 
Diem’s government.  Saigon’s public, likewise, viewed the publication with such 3

misgivings that the paper’s offices were ransacked in the aftermath of the 1963 coup that 
overthrew Diem. This discreditable ending is typically all that is remembered of the 
paper, but there is more to the story. The development of The Times of Vietnam has 
much to tell us about the ebbs and flows of building a political culture in a decolonizing 
nation riven by disagreements and contests. With its foundations in the idealism of what 
was possible as a new nation joining the free world to its headlong crash into 
postcolonial realities of civil war, foreign intervention, and political upheaval, The Times 
of Vietnam was a microcosm of President Ngo Dinh Diem’s Republic of Vietnam, its 
collapse, and the origins of America’s Vietnam War. 

Recent scholarship surrounding the Vietnam War has led to what Edward Miller 
and Tuong Vu described as “the Vietnamization of the Vietnam War.”  Debates on the 4

Vietnam War from the 1970s through 90s generally centered on American actions and 
questions that mattered most to Americans, with the Vietnamese and other perspectives 
pushed to the background. Over the last two decades, however, historians have 

World History Connected Vol. 22, no. 1 Spring 2025 
 © 2025 World History Connected



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

expanded the scope of study to explore the international and Vietnamese dimensions of 
the conflict. Scholars utilizing Vietnamese sources and centering Vietnamese agency 
have thoroughly re-evaluated the early years of the Republic of Vietnam under President 
Ngo Dinh Diem (1955-1963) in particular, yielding a more nuanced portrait of the era 
and the origins of the Vietnam War. South Vietnam was once viewed as an artificial state 
built mostly on American intervention, but new studies have demonstrated how nation 
building in South Vietnam was a complex phenomenon where American influence was 
tempered and modified by significant South Vietnamese interests and contests over the 
direction of their new nation.  Similarly, new scholarship like that of Nu-Anh Tran, 5

Jason Picard, and others has demonstrated that South Vietnam’s journalists and 
intellectuals engaged in contentious dialogues on the young nation’s affairs despite 
restrictions on political freedoms under Diem’s government.   6

This article builds on that work and contributes to the goal of creating a more 
comprehensive view of Vietnam’s many conflicts and America’s involvement in them. 
Although some random issues and articles of The Times of Vietnam can be found in 
various American archives, the author was able to access all issues at the General 
Sciences Library in Ho Chi Minh City. Additionally, research into the South Vietnamese 
Presidential records in the National Archive II in Ho Chi Minh City and the US 
Information Agency at the National Archives in College Park, as well as the author’s 
work with founding publisher Nguyen Thai on his memoir Crooked Bamboo, inform 
this study.  These sources demonstrate that nation building in South Vietnam was 7

negotiated and contested between various Vietnamese and American interests, and the 
ultimate outcome was contingent upon this complex negotiation between all those 
interests. The Times of Vietnam itself is an example of this, with Vietnamese and 
Americans contributing jointly to a project aimed “to bridge the gap of misinformation 
and misunderstanding” between the two nations as they were embarking on their joint 
nation-building effort.  The failure of those hopes for the paper, like the failure of the 8

First Republic of Vietnam under Diem, so long taken for granted in American memory 
and scholarship, deserves greater scrutiny and explanation. 

Founding Vietnam’s First English-Language Newspaper 

The Times of Vietnam was founded in 1956 by Nguyen Thai, a young man recently 
returned to Vietnam after going to college in the United States, an unusual background 
in those days. During his time in America Thai had studied journalism, learned about 
the American way of life, and helped a family friend who was in virtual exile from 
Vietnam. That family friend, a peer and colleague of Thai’s mandarin father, was Ngo 
Dinh Diem. When Diem was appointed Prime Minister in June 1954, Thai followed him 
back to Vietnam and served in various capacities including as Diem’s translator. The 
idea for starting an English-language paper was proposed to Thai at a dinner party with 

2



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

American and Vietnamese officials, and Thai found it to be a perfect opportunity to 
promote the future of South Vietnam he believed in.  

Thai certainly understood that Vietnam’s postcolonial situation and the ongoing 
contest between communists and anticommunists would restrain some progress 
towards democracy. As he later wrote, Thai did not anticipate “ideal democracy” in 
South Vietnam and could believe in a government that at least brought “an acceptable 
degree of honesty, integrity, and efficiency” to the many problems “deep-rooted in 
Vietnam’s traditional past and colonial heritage.”  He did believe, however, that one 9

major step South Vietnam could take towards building a democratic culture was 
fostering a relatively free and independent press. Furthermore, since the democratic 
vision for South Vietnam was based on integrating American ideas and aid with South 
Vietnamese culture and conditions, creating an English-language paper would help 
Vietnamese and Americans “bridge the gap” of misunderstanding and work together 
equally with “the vitality” of two “traditionally freedom-loving” peoples.  Finally, 10

promoting English was part of the goal of the paper, providing employment to other 
American-educated Vietnamese and something to read in English. As The Times of 
Vietnam enthused in 1958, “English learning [was] no doubt one of the most exciting 
characteristics of Saigon life,” and paper itself was at the center of that.   11

 

Figure 1: Nguyen Thai (right) with Ngo Dinh Diem (center). From the 
archives of Nguyen Thai, used with permission. 

The paper started as a weekly paper in early 1956 and expanded to daily in 1957. 
Thai was the principal editor and publisher and modeled his paper after the Manchester 

3



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

Guardian, a major British paper dedicated to press freedom and liberal values (known 
as The Guardian since 1959). Gene and Ann Gregory also invested in Thai’s paper and 
helped run it. Gene had first arrived in Vietnam as a US Information Service employee 
during the early 50s. Gene and Ann were close to Diem’s brother and right-hand-man 
Ngo Dinh Nhu and his wife, Madame Nhu. The Nhus were a power center unto 
themselves within Diem’s family-centered regime. Nhu was leader of the regime’s secret 
Can Lao political party, Diem’s closest and most trusted advisor, and the driving force 
behind most of the government’s intelligence, internal security, and diplomatic 
activities. Madame Nhu served as first lady to her bachelor brother-in-law Diem as well 
as eventually becoming a leading figure in the National Assembly and in several mass 
organizations like the Women’s Solidarity Movement. The friendship between the 
Gregorys and the Nhus grew throughout the 1950s including family outings and trips 
together as well as a series of interlocking mutual business interests. By the late 50s, 
both Vietnamese and Americans around Saigon whispered that Gene and Ann were “the 
Nhus’ American friends and propagandists.”  12

Although a lively press scene existed in Vietnam before World War II, the shocks 
of the Second World War and First Indochina War set back the growth of the 
newspaper-centered Vietnamese political culture. The dual attacks on press freedom 
from both returning French colonialists and the communists left a journalism 
profession in Vietnam that was severely handicapped. While dozens of daily and weekly 
papers were published in Hanoi and Saigon in the 1950s, these papers had small 
circulations, intense pressure to self-censor, and tenuous finances. The dangers of 
engaging in honest reporting meant that popular publications often relegated news to 
small corners of the back pages while “crimes, murders, and hair-raising reports on 
human monsters [were] regularly front paged.”  Consumers, meanwhile, read 13

newspapers “with considerable skepticism” because of how the French, Viet Minh, and 
Vietnamese political parties clearly utilized the press as “a propaganda instrument.”  14

Because of these challenges and ongoing political turmoil, papers were short lived 
enterprises prone to rapid collapse, which continued in South Vietnam.  The Times of 15

Vietnam was born into this press atmosphere filled with challenges to objective 
journalism and to democratic debate. 

At the same time, the creation of the Republic of Vietnam and the project of 
giving substance to the democratic rhetoric deployed by Ngo Dinh Diem revitalized the 
Saigon press. New publications appeared that tested the new republic’s freedoms and 
contested what its future should hold.  Papers in Saigon had the opportunity to define 16

the political culture of an independent nation. That was complicated by the presence 
and influence of the US in South Vietnam’s nation building project, however. 
Communists argued that American activity amounted to an extension of colonialism and 
some historians still contend that America “invented” South Vietnam, but even if it was 
sometimes unequal there certainly was a partnership between Americans and South 

4



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

Vietnamese that required negotiation and collaboration. An English language paper was 
a perfect tool for furthering that work, providing a medium to exchange ideas and 
perspectives between Vietnamese and Americans, while also practically furthering the 
work of defining Vietnamese republicanism through practicing press freedom.  

According to Thai, financing the paper was not a challenge because of Thai and 
Gene Gregory’s connections, but the origins of the paper later raised questions about 
where the money came from. It was common for the CIA to assist English language 
newspapers around the world during the Cold War, and both Thai and Gene Gregory 
had outward appearances of involvement in covert activities. After the collapse of 
Diem’s government in November 1963, Newsweek snarked that Americans in Saigon 
“widely assumed” Gene “was some sort of super-intelligence agent, a flabby James 
Bond.”  As a rare American-educated Vietnamese with American friends that included 17

CIA operative Edward Lansdale, Thai also attracted some suspicions in Saigon. 
Declassified records discourage the idea that there was a direct link between the men 
and their paper to the CIA, however. Because of the rumors, Paul Kattenberg of the State 
Department inquired with the CIA in 1963 about The Times of Vietnam, and the CIA 
explicitly informed Kattenberg that The Times of Vietnam “was not founded by [the] 
CIA,” had never “received any CIA subsidy in any form,” and had never been supported 
“directly or indirectly.”   18

 

Figure 2: The first office of The Times of Vietnam. From the archives of 
Nguyen Thai, used with permission. 

Publishing a paper in English presented significant practical challenges, but there 
were advantages also. French and Vietnamese language papers were subject to existing 

5



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

censorship regulations left over from French colonial laws and wartime restrictions, but 
the new English language paper’s status was more ambiguous and there were no 
government censors who could even read English proficiently at first. Nguyen Thai’s 
close relationship with Diem also inclined the censors to be hands off with the paper, so 
The Times of Vietnam did not face the same kind of scrutiny and control as the rest of 
the Saigon press. On the other hand, the fact that typesetters in Saigon also did not 
speak English complicated production of the paper. Ann mostly managed the 
proofreading process, which required endless corrections because typesetters would 
make an error, Ann would correct it, then the typesetters would make a new error later 
in the very same sentence. Hoping to be helpful, the typesetters would even make 
superfluous corrections on their own, for example changing a word like “dependence” to 
a word they were more familiar with like “independence.” Even for employees who had 
fluent English skills, English was still their third language after Vietnamese and French. 
As a result of such challenges, The Times of Vietnam was, especially in the eyes of 
American journalists, a “crude product” and the publication expressed exasperation at 
being on “the receiving end of all the left hooks” for typos and grammatical errors.  19

A Bridge Between Vietnamese and Americans 

Although it was closely aligned with the government, The Times of Vietnam also 
displayed an independent streak in its early years. Even after Nguyen Thai left the paper 
in the hands of Gene and Ann to take over Vietnam Press, The Times of Vietnam ran 
moderate criticisms of the government and was once suspended temporarily over an 
editorial on Thailand that the regime considered irresponsible.  As late as 1969, the 20

paper criticized the government for failing in its “duty to diffuse information, and not to 
withhold it.”  Perhaps the most meaningful example of the paper criticizing Diem came 21

in the wake of the 1960 Caravelle Manifesto. The Manifesto condemned the regime and 
its policies, particularly the lack of political freedom in the country and harsh but 
ineffective security measures. It was signed by eighteen prominent politicians and 
intellectual leaders, including eleven former government ministers.  Weeks later, after 22

Diem gave minor and belated concessions in response to the Manifesto while also 
having police monitor the signatories, The Times of Vietnam expressed dissatisfaction, 
arguing that “the government should exercise more tolerance with unfavourable [sic] 
and even hostile press reports.”  23

Even amidst government efforts to control the press, debate between the dozens 
of daily and weekly papers in Saigon was robust, in part because most papers were 
aligned with political factions who supported them. The Times of Vietnam occupied a 
unique spot in that discourse, both participating in it as well as summarizing and 
framing the discourse for Americans in Vietnam. The paper had regular features of 
translated articles from other Saigon publications as well as frequent commentary on 
Saigon’s press controversies. The Times of Vietnam advocated for a balance between 

6



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

government supervision of the press and press freedom because of the context of 
decolonization and conflict. War and colonialism had left a press lacking in “journalistic 
tradition” with “everpresent” “journalistic corruption,” which made it both more 
difficult and more important to find “the right middle between the sensational and the 
proper.”  The public did not appreciate the “serious journalism” necessary in a 24

democracy, while too few journalists were willing to engage in serious journalism and 
those who did were “considered a nuisance by far too many government officials.”  The 25

paper welcomed opposition speaking out at times and generally resisted government 
overreaches like shutting down opposition papers, but it was also quick to call out what 
it viewed as sensationalism and “opposition for opposition’s sake.”  After three weekly 26

papers connected with prominent oppositionist and Caravelle Manifesto signee Dr. 
Phan Quang Đán were raided and closed, The Times of Vietnam criticized both the 
opposition and the government’s response, opining that “two wrongs does not make one 
right.”  27

Undoubtably, one of the paper’s clearest political themes was promoting the 
partnership and shared vision of the US and South Vietnamese government for building 
a stable and prosperous South Vietnam. Overall, the paper saw the Republic of Vietnam 
as a noble and hopeful experiment in decolonization, challenged by the threat of 
communism but empowered by American assistance to join an international community 
defined by growing freedom and prosperity. The paper did not hesitate to criticize 
Americans when their actions insulted Vietnam’s sovereignty or undermined the nation 
building project, however. When Scripps-Howard foreign correspondent Albert 
Colegrove published a series of muckraking articles on the problems of South Vietnam 
in 1958, The Times of Vietnam rushed to attack Colegrove and defend the government. 
The Times of Vietnam rebutted the Colegrove’s charges and scolded him that South 
Vietnam was “not an American protectorate” and certainly not “a child without 
experience.”  Going even further, The Times of Vietnam attacked Colegrove personally, 28

claiming that he did all his research in the “archives of the Rue Catinat and of the 
Phoenix Bar,” an allusion to Colegrove’s not-so-secret liaisons with an escort in 
Saigon.  Generally, however, it emphasized the goodwill of both sides in the 29

partnership and tried to foster greater understanding on both sides. While some 
Americans deserved criticism for occasional overreaches, The Times of Vietnam argued 
consistently that “American aid, for all its errors and limitations, has stood between us 
and chaos.”  30

The Times of Vietnam coordinated extensively with the American Friends of 
Vietnam (AFV) along with Oram Inc., Diem’s New York public relations firm that quietly 
guided the AFV behind the scenes. Gene Gregory was a member of the AFV and 
participated in many of its activities, including helping to coordinate Diem’s triumphal 
1957 state visit to the US. The AFV and Times of Vietnam also regularly swapped articles 
and information to support each other. The Times of Vietnam highlighted AFV 

7



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

conferences and activities in the US to emphasize the sympathy that Americans had for 
South Vietnam’s future, while the AFV utilized The Times of Vietnam articles as 
evidence of the good that the US was doing for South Vietnam. The paper frequently 
featured reports on the travels and activities of AFV members to highlight the reciprocal 
and sympathetic friendship of the US and wider free world for Vietnam. As one of many 
examples, in July 1956 the paper ran an article titled “Crusade of Friendship by Angier 
Biddle Duke,” which celebrated Duke’s philanthropy on behalf of South Vietnam as the 
President of the International Rescue Committee and held his work up as evidence that 
generous beneficence was “part of the American way of life.”  For its part, the AFV 31

celebrated and supported The Times of Vietnam. When AFV Chairman Gen. “Iron Mike” 
O’Daniel visited in 1956, the mutual love was evident from his statements and an official 
AFV motion “welcoming The Times of Vietnam ‘as a worthy contribution toward greater 
understanding between the peoples of the US and Vietnam.”  32

Nguyen Thai initially hoped his appointment to lead Vietnam Press would be 
temporary and he could eventually return full time to his paper. He continued to be 
involved in the paper and retained ownership for some period, including during its 
expansion into a daily paper in the fall of 1957. His role at Vietnam Press also gave him 
powerful indirect influence, because the government-run news agency supplied much of 
the content for Saigon’s papers, including English-language content that Thai 
inaugurated as director general of Vietnam Press. A significant portion of The Times of 
Vietnam’s content was made up of Vietnam Press articles. After more than a year at 
Vietnam Press, however, Diem made it clear to Thai that he would not be allowed to 
leave government service and so Thai sold his shares and ended his involvement with 
the paper. Gene and Ann Gregory ran the paper thereafter, with an assumed Vietnamese 
name as the editor and publisher to avoid the appearance of being foreign manipulators 
of Vietnamese readers and to preserve the paper’s image as an authentic Vietnamese 
voice accessible to Americans. 

8



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

 

Figure 3: Nguyen Thai (left) with Gene (third from left) and Ann Gregory 
(second from right). From the archives of Nguyen Thai, used with 
permission. 

The Gregorys’ business interests often overlapped with the AFV’s propaganda 
efforts and the journalism of The Times of Vietnam. Gregory had secured lucrative 
export and import licenses in South Vietnam and owned the “Vietnamese Development 
Company” (VIDECO). VIDECO was a major operation by the early 1960s, with 
hundreds of Vietnamese employees and engaged in exports and imports of a range of 
items. Amongst its projects were several that were entangled in government and AFV 
propaganda operations, including importing portable radios and batteries to run them 
(a project the US Information Service considered expensive and inefficient). The 
Gregorys, like their patrons the Nhus, had a habit of mixing government business with 
their personal interests.   33

From Journalism to Regime Propaganda 

A major turning point in South Vietnam occurred in November 1960 when three 
battalions of ARVN paratroopers launched a coup attempt. Frustrated with the regime’s 
failure to halt the emerging insurgency against the government in the countryside, the 
regime’s favoritism of loyalists within the military, and many of the same criticisms as 
the Caravelle Manifesto, coup forces seized key points throughout Saigon on the 
morning of November 11. When they failed to immediately overrun the Presidential 
Palace, however, the coup leaders opened negotiations with Diem. The negotiations 
caused confusion within the coup forces and allowed Diem time to call loyal 

9



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

reinforcements to Saigon. By the next day, the coup leaders recognized they had been 
outmaneuvered and fled to Cambodia. Although the regime had survived and the 
continuing loyalty of many ARVN officers was some reassurance for Diem and Nhu, it 
was clear that anticommunist opposition to the regime was rising and that it was 
somewhat connected to American officials in Saigon who were also dissatisfied with 
Diem’s lack of progress. Consequently, Diem and the Nhus became more suspicious of 
those they believed to be disloyal in the wake of the coup attempt, including elements of 
the ARVN, the anticommunist opposition in Saigon, US Embassy officials, and 
journalists whether foreign or domestic.   34

The failed coup thus decisively altered the regime’s approach to the press. The 
domestic Vietnamese language press was essentially purged, with multiple papers 
attacked or shut down by the government, followed up by a tightening of the 
government’s censorship and the creation of new papers that US Information Service 
officials quickly identified as “propaganda instrument[s] of the government.”  For the 35

foreign journalists in the country and the nascent English language press, the regime’s 
attitude shifted from one of mostly negligent indifference to a more deliberately 
repressive approach as well. The Nhus led this effort, both on behalf of the regime and 
as a method of consolidating their power within the regime, and The Times of Vietnam 
was vital to that strategy. The paper was useful to the regime as a method of cloaking 
their demands to American officials in the guise of an authentic and independent 
Vietnamese voice, giving a false impression of mass support for the regime and its 
desires.  

Following the coup, the paper echoed the regime’s anger and blamed the coup 
attempt on “our foreign friends,” American reporters, “who all too often know Viet Nam 
only through Radio Catinat,” a nickname for the cafes along Rue Catinat where 
journalists supposedly picked up and spread rumors.  It was after the 1960 coup 36

attempt that the paper became a “mouthpiece” for the Nhus. The paper transitioned 
from journalism aimed at connecting Americans and Vietnamese to a propaganda tool 
of the regime, often utilized to divide the growing number of anticommunist rivals to the 
regime from Americans. Americans were frequently urged not to listen to the 
“malcontents” who supposedly spread rumors of exaggerated problems in South 
Vietnam out of jealousy, spite, or greed.  The paper’s change of slogan to “The Times of 37

Viet Nam: A Chronicle of the Nation’s Progress” indicated its dedication to putting a 
positive spin on the government’s message. When the government claimed it had killed 
67 Viet Cong, The Times of Vietnam could be counted on to exaggerate the victory, 
absurdly claiming officials were too modest and “the number of Communists killed must 
greatly exceed 67 since there were a great number of blood stains left on the ground.”  38

Jose Mayor, a Filipino reporter for The Times of Vietnam, informed USIS that after the 
coup attempt the paper was “getting direct instruction from the [Presidential] Palace” 
where both Diem and the Nhus lived. Whether it was exaggerating body counts, cutting 

10



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

“mention of American aid,” promoting “anti-US materials,” or attacking the American 
press, The Times of Vietnam consistently followed the regime’s desires after late 1960.  39

The reversal of the paper’s position on American aid, from promoting and defending it 
to attacking it was particularly noteworthy, especially because American aid and efforts 
were dramatically increased after Kennedy’s inauguration in 1961. As Diem and Nhu 
were seeking to manage their relationship with the US and not lose control amidst the 
flood of American aid and advice, The Times of Vietnam became a crucial tool for them 
in shaping narratives and messaging with their American allies. 

The Times of Vietnam also noticeably shifted its position on the internal politics 
of the Diem regime without explicitly acknowledging it. Nguyen Thai had been clearly 
aligned with President Diem and was skeptical of Diem’s family, whose unofficial power 
Thai saw as corrupt and illegitimate. Although Thai would become disillusioned with 
Diem by the end of the 1950s, he originally liked and respected Diem, viewing him as a 
beloved elder and a respectable and honest leader. Consequently, Thai had emphasized 
the power and vision of President Diem and reported on South Vietnamese politics as if 
it was a nation ruled by laws. This approach aligned with Diem’s preferences for the 
government’s public relations. Behind closed doors, Diem repeatedly urged US 
Information Service officials and American journalists to “not refer to personalities” or 
“mention any of his family.”  Following the failed coup and without Nguyen Thai 40

pushing against it, however, The Times of Vietnam greatly expanded publicity on the 
Nhus. Madame Nhu’s role in the regime was especially promoted on the front pages of 
the paper after late 1960, with her Women’s Solidarity Movement and National 
Assembly activities frequently highlighted.  This was part of a larger publicity campaign 41

by the Nhus, who at the same time also pressured the US government for greater 
coverage in American propaganda, including specifically for “more closeups” of Madame 
Nhu. American officials were reluctant to honor the request and confused by the 
contradiction of Diem’s orders, but in the end mostly acquiesced to the Nhus’ demands 
to avoid involving the US in the “friction between Diem and Nhu.”  42

The “mouthpiece” phase of the paper is generally what it is remembered for, 
thanks to the direct role it played in the growing conflict between the US government 
and the Diem regime and its brazen attacks on Americans that the regime considered 
enemies. Foremost amongst those enemies were American journalists like David 
Halberstam, the US Information Service (USIS) in Saigon, and the CIA, all of which 
became frequent targets of the paper in 1962 and 1963. The regime came to see USIS as 
perhaps the most dangerous of the “schemers” and “contrivers” trying to “sabotage the 
war effort,” rivaled only by the CIA. The regime not only had The Times of Vietnam 
launch “attacks on USIS,” but Madame Nhu also personally claimed that USIS was 
amongst the “pro-coup agents” who thought it would be “a good thing to overthrow the 
Viet-Namese government.”  When public pressure did not force USIS back to the “mere 43

process of communicating the word” of the regime, the Nhus escalated the stakes even 

11



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

further with one of their favorite tactics. Before the November 1st coup, there were 
plentiful “rumors, probably officially inspired, of plans for sacking [the] Embassy and 
USIS” during “spontaneous” riots. The regime also made sure that its lists of Americans 
targeted for assassination—which included USIS leaders and staff—were no secret.  In 44

the final phases of the regime’s downfall in the fall of 1963, the paper played a direct role 
in the Nhus’ maneuvering to maintain their power. In the most stunning development, 
The Times of Vietnam published a front-page article in early September that directly 
accused the CIA of coup plotting.  Using the paper to directly confront the US was a 45

move by the Nhus to shame the US into backing down, but this backfired. While Diem 
tried to convince newly arrived Ambassador Henry Cabot Lodge Jr. that he was a good 
and loyal ally, the confrontational tactics of embarrassing and harassing the US fed into 
the Kennedy Administration’s antipathy for the regime.  

Ultimately, The Times of Vietnam faced the same fate as the regime because of 
how closely it had tied itself to the Nhus. The 1963 coup was welcomed by the South 
Vietnamese, with celebrations in the streets and “spontaneous, though maybe not,” 
mobs tearing down regime symbols like The Times of Vietnam’s office.  Ann Gregory 46

sought refuge in the US Embassy during the coup, while Gene was out of the country at 
the time. They were not permitted to permanently return after the coup and had to give 
up their paper and import business. Without the backing of the Nhus, they would have 
been in danger because of their well-known connections to the regime.   47

While The Times of Vietnam has only been remembered for its spectacular and 
stunning role in the drama that led to Diem’s demise, the paper represented far more 
than its ending. Overall, it showed many of the dilemmas of journalism in 
decolonization and nation building. The failure of the paper’s original mission, 
promoting understanding between Vietnamese and Americans and furthering progress 
towards political freedom in South Vietnam had serious repercussions. Promoting 
understanding and partnership between Vietnamese and Americans, developing nation 
and developed, was fraught with unforeseen obstacles. Reviving moderate political 
discourse and constructing a postcolonial political identity amidst war, revolution, and 
reaction proved to be difficult and dangerous tasks. The failures of these endeavors left a 
week political foundation both to South Vietnam and to the alliance between Americans 
and Vietnamese. 

 
Dr. Justin Simundson is an Assistant Professor of History at the U.S. Air Force Academy. 
His work focuses on the politics and propaganda of counterinsurgency in the Vietnam 
War. He is the editor of Crooked Bamboo: A Memoir from Inside the Diem Regime by 
Nguyen Thai, which highlights Mr. Thai’s experiences as a high-level South Vietnamese 
propaganda official and as a personal aide to President Ngo Dinh Diem. Dr. 
Simundson’s current project examines the creation and failure of the combined South 

12



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

Vietnamese and American propaganda effort in South Vietnam from its beginning in the 
1950s to its virtual collapse before the beginning of America’s Vietnam War. He can be 
reached at justin.simundson@afacademy.af.edu. 

Author’s note: The views expressed in this article are those of the author and do not 
necessarily reflect the official policy or position of the United States Air Force Academy, 
the Air Force, the Department of Defense, or the U.S. Government. 

Notes 

 “Our Editorial Policy,” The Times of Vietnam, March 3, 1956, 8; “A Democratic 1

Revolution,” The Times of Vietnam, January 28, 1956, 1, 6.

 “Elections for the Assembly of Viet Nam,” The Times of Vietnam, January 14, 1956, 1, 2

4.

  David Halberstam, The Making of a Quagmire: America and Vietnam During the 3

Kennedy Era, Revised ed. (Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers, 2007), 103; 
William Prochnau, Once Upon a Distant War: David Halberstam, Neil Sheehan, Peter 
Arnett--Young War Correspondents and Their Early Vietnam Battles, (NY: Vintage 
Books, 1996), 3, 126; Stanley Karnow, “The Newsman’s War in Vietnam,” Nieman 
Reports, December 1963, 5.

 Edward Miller and Tuong Vu, “The Vietnam War as a Vietnamese War: Agency and 4

Society in the Study of the Second Indochina War,” Journal of Vietnamese Studies, Vol. 
4, No. 3 (Fall 2009), 1.

 Nu-Anh Tran, “The Neglect of the Republic of Vietnam in the American Historical 5

Memory.” In The Republic of Vietnam, 1955–1975: Vietnamese Perspectives on Nation 
Building, ed. Tuong Vu and Sean Fear, (Ithaca, NY: Cornell University Press, 2019), 
173–78; Edward Miller, “The Postcolonial War: Hue-Tam Ho Tai and the ‘Vietnamese 
Turn’ In Vietnam War Studies.” Journal of Vietnamese Studies 12, no. 3 (2017): 14–22. 

  Nu-Anh Tran, “South Vietnamese Identity, American Intervention, and the 6

Newspaper Chinh Luan [Political Discussion], 1965-1969” Journal of Vietnamese 
Studies 1 (1-2), 2006: 169-209; Jason Picard, “Renegades’: The Story of South Vietnam’s 
First National Opposition Newspaper, 1955-58,” Journal of Vietnamese Studies 10 (4), 
2016: 1-29.

13



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

 Files of The President of the First Republic (Phủ Thủ Tướng Đệ Nhật),Vietnamese 7

National Archives No. 2 (Trung Tâm Lưu Trữ Quốc Gia II (Vietnamese National 
Archives II), Ho Chi Minh City, Vietnam; National Archives and Records 
Administration, College Park, MD. Hereafter abbreviated respectively as: PTTĐN, 
TTLTQB2 and NARA.

 “People to People Understanding: Foundation of Public Policy,” The Times of Vietnam, 8

March 9, 1957, 8.

 Nguyen Thai, Is South Vietnam Viable?, (Manila, Philippines: Carmelo & Bauermann, 9

Inc., November 1962), X, 16-17. Nguyen Thai grew disillusioned with Diem by 1959, with 
the fraudulent 1959 National Assembly elections being the final straw. It took him until 
the fall of 1961 before he could arrange an excuse to leave the country and service in 
Diem’s government, which came in the form of a Nieman Fellowship at Harvard. Once 
in the US, he networked with Vietnamese and Americans familiar with the situation in 
Saigon, and by late 1962 completed his analysis of the failures of Diem, Is South 
Vietnam Viable?.

 “People to People Understanding,” The Times of Vietnam, March 9, 1957, 8.10

 Dinh Bich, “For Sale: English Lessons,” The Times of Vietnam, August 16, 1958, 8. 11

Nguyen Thai, Crooked Bamboo (Lubbock, TX: Texas Tech University Press, 2019), 
44-45.

 Thai, Crooked Bamboo, 53-54; Monique Brinson Demery. Finding the Dragon Lady: 12

The Mystery of Vietnam's Madame Nhu, (NY: Public Affairs, 2013), 142.

 “More News for the Press, Please!,” The Times of Vietnam, January 13, 1958, 6;  13

“Madman Kills Others Then Himself,” The Times of Vietnam, May 3, 1958, 4.

 Ed Robinson to Mr. Anspacher, “Appraisal of Press Section Operations,” June 17, 14

1961, Box 2, Entry P 795, RG 84, NARA. 

  Donald L. Guimary, “The Press of South Vietnam: A Recent Perspective,” Gazette 21, 15

no. 3 (August 1975), 163-164.

  Jason A. Picard, “‘Renegades’: The Story of South Vietnam’s First National 16

Opposition Newspaper, 1955-1958, Journal of Vietnamese Studies 10, no. 4 (Fall 2015), 
1-2.

 “The Gregorys of Saigon,” Newsweek, September 23, 1963, 40.17

 Philip B.K. Potter to Paul Kattenburg, “Mr. Gregory and the Times of Vietnam,” 18

November 20, 1963, CIA FOIA Electronic Reading Room (https://www.cia.gov/library/
readingroom); “The Gregorys of Saigon,” Newsweek, September 23, 1963, 40.

14

https://www.cia.gov/library/readingroom
https://www.cia.gov/library/readingroom


Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

 Thai, Crooked Bamboo, 43-45; “Eng&ish / nEglish, eNglish,” The Times of Vietnam, 19

April 13, 1957, 8.

 “Journalism Limited,” The Times of Vietnam, June22, 1957, 8; Ton That Thien to 20

Anne Gregory, June 3, 1957, Folder 22012, PTT, TTLTQG2; Anne Gregory to Ton That 
Thien, June 3, 1957, Folder 22012, PTT, TTLTQG2; “Questions Which May Be Raised by 
Congressional Investigation Groups,” no date [c. late 1959], Box 1, Entry P 795, RG 84, 
NARA.

 “Public Information,” The Times of Vietnam, July 19, 1960, 4; “Free to Serve,” The 21

Times of Vietnam, October 28, 1960, 4.

   Nu-Anh Tran, “Will the Real Caravelle Manifesto Please Stand Up? A Critique and a 22

New Translation,” Journal of Vietnamese Studies (2023) 18 (3): 1–55.

 “‘Critics Are Acceptable, Provided They Are Impartial,’ President Says,” The Times of 23

Vietnam, May 13, 1960, 1. “The Press and Criticism,” The Times of Vietnam, May 17, 
1960, 4.

 “Furthering American-Vietnamese Relations,” The Times of Vietnam, April 20, 1957, 24

8.

  “Journalism Limited,” The Times of Vietnam, June 22, 1957, 825

  Untitled Editorial, The Times of Vietnam, July 13, 1957, 8; “Opposition Bloc 26

Announces a Revival,” The Times of Vietnam, May 4, 1957, 3.

  “Journalists in the News,” The Times of Vietnam, Sept 14, 1957, 3; “Rule of Law,” The 27

Times of Vietnam, September 14, 1957, 8

 Khanh Hung, “Foreign Technicians and Local Environment,” The Times of Vietnam, 28

May 3,1958, 6; “Advisors and Advising,” The Times of Vietnam, April 26, 1958, 6; “A 
Correspondent from New York: The Colegrove Reports,” The Times of Vietnam, August 
11, 1959, 4; “Colegrove’s Politico-Economic Weltanschauung,” The Times of Vietnam, 
August 3, 1959, 4; Opal to Mendenhall, “Questions that May be Raised by Congressional 
Investigation Groups,” no date [1959], 13-14, Box 1, Entry P 795, RG 84, NARA; “Dear 
Mr. Colegrove,” The Times of Vietnam, July 29, 1959, 4; “Colegrove’s Articles Are ‘Most 
Magnificent Gift Radio Hanoi Has Got Since Long,’ Information Secretary Says,” The 
Times of Vietnam, August 1, 1959, 1-3; “Bubbles Not Bobbles,” The Times of Vietnam, 
August 18, 1959, 4; Nguyen Thanh Chau, “Procedures – Master or Servant,” The Times 
of Vietnam, August 20, 1959, 4.

 “Dear Mr. Colegrove,” The Times of Vietnam, July 29, 1959, 4; “Viet Nam No 29

Protectorate of America: Times Calls Colegrove Prisoner of His Own Logic,” 9 August 
1959, Unit 06, Douglas Pike Collection, VVA, TTU.

15



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

 “Why American Aid?,” The Times of Vietnam, June 23, 1956, 10.30

 “Crusade of Friendship by Angier Biddle Duke,” The Times of Vietnam, July 21, 1956, 31

3.

  “O’Daniel to Make Speaking Tour of US on Vietnam,” The Times of Vietnam, August 32

25, 1956, 2; “Iron Mike Back in Saigon for Two-Week Visit,” Aug 18, 1956, 2; “Return of 
an Old Friend,” The Times of Vietnam, September 15, 1956, 6.

  Charles Truehart, “The Hole in the Doughnut,” Diplomats at War, Miller Center, 33

accessed 6-4-2024,  https://millercenter.org/diplomats-war/hole-doughnut.  Accessed 
November 1,2024; Stanley Karnow, “The Newsman’s War in Vietnam,” Nieman 
Reports, December 1963, 5; “The Gregorys of Saigon,” Newsweek, September 23, 1963, 
40; Prochnau, Once Upon a Distant War, 256-257.

  Edward Miller, Misalliance: Ngo Dinh Diem, the United States, and the Fate of South 34

Vietnam, (Cambridge, MA: Harvard University Press, 2013), 204-212.

 “Four New Dailies to Be Published,” The Times of Vietnam, December 22, 1960, 2; 35

“Dai Chung Bi-Weekly to Reappear,” The Times of Vietnam, December 27, 1960, 2; 
“Press Liaison Officer Appointed: Three More Dailies to Appear,” The Times of Vietnam, 
January 9, 1960, 2; Ed Robinson to Anspacher, “Appraisal of Press Section Operations,” 
June 17, 1961, Box 2, Entry P 795, RG 84, NARA; Neal Donnelly to John M. Anspacher, 
“Random Impressions After Nine Months of Section-Hoping,” April 25, 1961, Box 2, 
Entry P 795, RG 84, NARA.

 “Victory for the President,” The Times of Vietnam, November 14, 1960, 4; Stanley 36

Karnow, “Diem Defeats His Own Best Troops,” The Reporter, January 19, 1961, 29.

 John Mecklin to Ambassador Nolting, “Lunch with President Diem, Cap St. Jacques, 37

May 17, 1962,” May 18, 1962, 4, Box 5, Entry P 795, RG 84, NARA; “‘Critics Are 
Acceptable, Provided They Are Impartial,’ President Says,” The Times of Vietnam, May 
13, 1960, 1.

 “Army Traps Red Battalion 506,” The Times of Vietnam, August 28, 1961, 1.38

 Jerry Novick to Mr. Anspacher, “Memo of Conversation with Jose Mayor,” January 16, 39

1961, Box 2, Entry P 795, RG 84, NARA; Jerry Novick to Herb Baumgartner, “Memo of 
Conversation,” December 15, 1960, Box 2, Entry P 795, RG 84, NARA; “From April to 
December,” The Times of Vietnam, December 2, 1961, 4.

16

https://millercenter.org/diplomats-war/hole-doughnut


Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

 James Wilde to Mr. E. Baker, “Memorandum of Conversation: Off-the-Record 40

Interview with President Diem, of the Republic of South Vietnam,” April 13, 1959, Box 
5160, RG 59, NARA; American Embassy Saigon to The Department of State, 
“Conversation with President Diem by Representative of Time-Life International, April 
13, 1959, Box 5160, RG 59, NARA.

  “People Are ‘Strengthened in the Faith of Victory,” The Times of Vietnam, June 13, 41

1962, 1; “Saigon Editors Speak: Morality Protection Law: Blow at the VC”, The Times of 
Vietnam, June 18, 1962; 4.

 D. P. Sheppard to P .D. McMains, “Newsreel, Delay in Distribution of Prints to 42

Theaters,” March 18, 1960, Box 1, Entry P 795, RG 84, NARA; Ev Bumgardner, “For the 
Mopix Files,” July 3, 1962, Box 6, Entry P 795, RG 84, NARA; John Mecklin to Mr. 
Sheppard, no date, Box 6, Entry P 795, RG 84, NARA; John M. Mecklin to Ambassador 
Nolting, “Weekly Newsreel,” December 5, 1962, Box 6, Entry P 795, RG 84, NARA; D.P. 
Sheppard to John M. Mecklin, “The Newsreel - Position Paper,” November 2, 1962, Box 
6, Entry P 795, RG 84, NARA; D.P. Sheppard to John M. Mecklin, “Mr. and Mrs. Ngo 
Dinh Nhu in Newsreel Stories,” December 11, 1962, Box 6, Entry P 795, RG 84, NARA.

 Telegram from the Embassy in Vietnam to the Department of State, September 9, 43

1963, FRUS, 1961-1963, 4: 280-281; Telegram from the Embassy in Vietnam to the 
Department of State, September 7, 1963, FRUS, 1961-1963, 4: 253; Letter from the 
Acting Director of the USIA (Wilson) to the Counselor for Public Affairs at the Embassy 
in Vietnam (Mecklin), October 18, 1963, FRUS, 1961-1963, 4:701; Telegram from the 
Embassy in Vietnam to the Department of State, October 28, 1963, FRUS, 1961-1963, 4: 
774; “‘Nonsense’ - and Congratulations,” The Times of Vietnam, September 5, 1963; Ann 
Gregory, “Why Did You Do It?,” The Times of Vietnam, September 7, 1963, 4; 
“Counselor Scores Maneuvers of Foreign Adventurers Against Government,” The Times 
of Vietnam, September 12, 1963, 1; Ted Sell, “Vietnamese Newspapers Charges U.S. Plot 
to Aid Diem Overthrow,” The Washington Post, September 20, 1963, A12; Mecklin, 
Mission in Torment, 200-203, 235.

 Memorandum from the Director of the Bureau of Intelligence and Research (Hughes) 44

to the Secretary of State, “State of Mind of the Nhus,” September 6, 1963, FRUS, 
1961-1963, 4: 237; Telegram from the Embassy in Vietnam to the Department of State, 
October 19, 1963, FRUS, 1961-1963, 4: 709; John Mecklin, Mission in Torment: An 
Intimate Account of the U.S. Role in Vietnam, (NY: Doubleday & Company, 1965), 
244-247, 253.

17



Simundson   |   The Ebb and Flow of Ideas in Nation-Building

  “The Gregorys of Saigon,” Newsweek, September 23, 1963, 40; “CIA Financing 45

Planned Coup D’etat,” The Times of Vietnam, September 2, 1963, 1; Memorandum from 
the Director of the Bureau of Intelligence and Research (Hughes) to the Secretary of 
State, September 6, 1963, FRUS, 1961-1963, 68.

 USIA Research and Reference Service, “World Reaction to Overthrow of Diem Regime 46

in Viet-Nam,” November 7, 1963, Box 17, Entry P 142, RG 306, NARA; Mecklin, Mission 
in Torment, 271-275; “After the Coup,” The Washington Post, November 5, 1963, A16; 
Clifton R. Strathern, “Memorandum of Conversation: Minister of Information General 
Tran Tu Oai, William Colby, David R. Smith, November 12, 1963,” November 14, 1963, 
Box 1, NSF, Country File, Vietnam, Volume 1, LBJL.

  Stanley Karnow, “The Newsman’s War in Vietnam,” Nieman Reports, December 47

1963, 5; “The Gregorys of Saigon,” Newsweek, September 23, 1963, 40.

18


	Founding Vietnam’s First English-Language Newspaper
	A Bridge Between Vietnamese and Americans
	From Journalism to Regime Propaganda
	Notes

